Červen
18
Sobota
So |
18. června

Vycházka kolem Škodovky s návštěvou Techmanie

Škodovy závody vytvořily Plzeň takovou, jakou ji dnes známe. Pojďme společně poznat historii podniku, kde se vyrábělo od šroubku a housky až po lokomotivu a jaderný reaktor. Součástí vycházky je prohlídka Techmania Science Center, kterou si projdete s průvodcem a poté ji můžete objevit po vlastní ose.

Techmania Science Centrum Plzeň

Termíny akce

18. června 2022
Sobota
10:00
19. června 2022
Neděle
10:00
19. června 2022
Neděle
15:00

Program

Společně s průvodcem na trase dlouhé cca 3 km obejdete část areálu bývalých Škodových závodů, kterému se právem přezdívá "město ve městě", a na několika zastaveních se dozvíte zajímavosti z jeho historie, o tom, jak se postupně proměňoval i jak funguje dnes.

Na závěr se podíváte do Techmania Science Center, kde vás čeká komentovaná prohlídka budov a expozice věnované Škodovce. Po prohlídce Techmanie s průvodcem doporučujeme se v science centru ještě chvíli zdržet a individuálně si projít jeho expozice. 

Celková délka procházky je cca 2 - 2,5 hodiny.

V ceně procházky je vstupné do Techmania Science Center.

Sraz účastníků je na zastávce MHD Panelárna na Domažlické ulici.

 

Fenomén Škodovka

Jestli Plzeň něco proslavilo po celém světě, pak to kromě pivovaru byla hlavně Škodovka. Samozřejmě, že se tady nejednalo o výrobu aut, jak se někteří cizinci mylně domnívají, ale strojírenské závody, které pod značkou okřídleného šípu vyvážely turbíny, lokomotivy a nejrůznější strojírenská a technologická zařízení snad na všechny kontinenty. 

Původním Valdštejnovým strojírnám dal jméno inženýr Emil Škoda, který je v roce 1869 koupil za 150 tisíc zlatých. Tehdy se začala psát historie místa, které těsně před druhou světovou válkou zaměstnávalo více než 30 tisíc dělníků. Postupně tak vznikl uzavřený tovární komplex, který by se snadno dal popsat jako město ve městě.  V dobách socialismu byla Škodovka největším zaměstnavatelem v regionu.

Po Sametové revoluci došlo k privatizaci, řada oborů v silné konkurenci neobstála. Některé části areálu zůstaly opuštěné, další obsadily nové podniky. V dnešní době je jediným úspěšným následovníkem někdejšího průmyslového gigantu společnost Škoda Transportation, která vyrábí tramvaje, trolejbusy, elektrické vlaky či metro.